Chicks on Speed, Ze Fashion DJ:s och 8,7 km i lugn fart.

Efter gårdagens träning så var mina ben, särskillt baksidan av låren lite möra och stela. Men det var en slags skön mörhet som jag upplevde, sorten som bara gjorde mig mer sugen på att träna mer.  Så jag bestämde mig för att stick ut på en kort och ganska lugn runda i vårsolen för att springa bort lite av stelheten.

Imorgon kommer de tyska electroclash pionjärerna Chick on Speed till Stockholm och jag funderar på att gå på spelningen. Därför så laddade jag ner två av deras nyaste låtar Art rules och Super Surfer Girls dessutom så la jag till albumet 99 cents på iPoden. Versionen av The Super Surfer Girls var en dansmix (Surf Nazis Must Die Mix) med en Acid House liknande bas. Den låten påminde mig om två karaktärer som jag och  min vän Luciano hittade på för några år sedan: “Ze Fashion DJ:s” som ska uttalas med östeuropeisk accent.  Ze Fashion DJ:s spelar bara på modevisningar och modefester runt omkring i världen och de pratar med gälla röster och med en konstgjord östeurpeisk brytning om alla spelningar de har. Och ju mer underground desto bättre. Det brukar något sånt här: “Yezz, I played yezterdayz in ze Bukarest subwayz at a Dirk Birkemberg party. Everybodyz were there, Florian, Karl und zo weiter. The romanian fashion people was really sweating to ze electro beatz that I waz pumping on ze soundsystäm.” Och så vidare. Vi har ju aldrig använt våra karaktärer till något men ibland när jag stöter på Luciano i stockholmsnatten så händer det att vi börjar prata med östeuropeisk bryrtning.

50% of "Ze Fashion DJs" in action.

50% of "Ze Fashion DJs" in action.

Det var ganska svårt att hålla det lugna tempot när låten We Don’t Play Guitars kom igång på min iPod. Punkattityden och den pumpande basen får mig alltid att vilja springa snabbare med ett långt och kraftfult steg. Vilket nog inte hade varit så bra med min möra lårmuskler, så jag försökte hålla mig till att nicka i takt med musiken. Vilket resulterade i att jag gjorde en ganska dålig imitation av  Paula Radcliffe.

Rundan runt Årstaviken fick mig att börja tänka på ett porträtt av Kattis Ahlström i dagens Min Helg(SvD.s helgbilaga)  som jag läste tidigare under dagen. Intervjun fokuserar helt och hållet på hennes löparvanor och en av hennes rundor var just precis utmed Årstavikens strandkant. I intervjun påstås det att hon springer där så ofta att hon har börjat hälsa på andar löpare. Jag som springer där ett par gånger i veckan har dock aldrig sett henne.  Sen så börjar hon prata om att hon ibland åker ut till Hellasgården och springer 5 km och hur fruktansvärt tungt det är. Även om det är lite backigare i Hellas så får ju ett sådant uttalande en att fundera på om hon verkligen är en så frekvent löpare som tidningen vill ge sken av. Att hon inte ens har löparskor på artikelbilden ökar ju inte precis trovärdigheten. Varje vecka är det likadant, jag läser Min Helg och retar mig på veckans porträtt. Föra helgen var det t ex en intervju med en stylist/kläddesigner som samlar konst och bakar småkakor flera gånger i veckan och gör sin speciella chokladbakelse minst en gång i veckan. Visst! Det är ju så tröttsamt med den typen av journalism där man plockar ut en grej och förstärker den till den grad att det inte finns någon trovärdighet kvar.

Som tur var så kunde jag, trots att jag retade upp mig,  hålla ett hyfsat lugnt tempo hela rundan.

Soundtrack of the run:

Chicks On Speed

Art Rules
Super Surfer Girl (Surf Nazis Must Die – Christopher Just Remix)
Shooting From The Hip
We Don’t Play Guitars (Ft Peaches)
Wordy Rappinghood
Coventry
99 Cents
Sell-Out
Culture Vulture
Universal Pussy
Love Life
Shick Sharing (Ft Miss Kitten)

Leave a Reply

