Backträning, styrka, teknik och politiskt inkorrekta skämt

Min plan för den här vintern var att koncentrera mig på distans under vinterträningen och vänta med intervaller och backträning. Under premiärmilen så blev det ju uppenbart att jag inte hade någon styrka i benen så nu är det verkligen dags att lägga till kvalitet till kvantitetsträningen.

Så idag i det fina vädret, våren har ju äntligen kommit hit, stack jag ut för köra några snabba tusingar på Zinkendams 400 meter bana eller köra upp och ner några gånger i min “favoritbacke”.

The music I chose to listen to was Jonathan Richman and The Modern Lovers. Musik som är perfekt eftersom man antingen kan välja att få lite extra speed från de klatschiga melodierna eller ta det lugnare och lyssna på de finurliga texterna.

Eftersom Zinken är ca en kilometer från min dörr så började jag med en långsam uppvärmningsjogg. Men när jag kom fram så såg jag att snöhögarna från bandysäsongen ännu inte hade smält bort så jag bestämde mig för att köra lite backträning istället.

Så det blev ett par kilometers ytterligare uppvärmning och dofterna från bottenfärg, fernissa och polish gjorde det verkligen uppenbart att våren har kommit till stan. Dofterna fick mig även att sakna min gamla segelbåt.

Jag sprang upp och nerför den riktigt branta  ca 200 meter långa backen åtta gånger. Backen börjar brant och efter ca 50 meter svänger den skarpt vänster och blir ännu brantare. Detta gör att jag varje runda luras att öppna lite för snabbt så det blir en riktigt effektiv mjölksyraträning. Det gick faktiskt över förväntan och jag kunde hålla en ganska hög nivå nästan hela tidan. De åtta gångerna tog: 38 s, 42, 39, 41, 40, 40, 39, 44.

Efter backträningen så stannade jag på Långholmen för lite styrke och teknik tränind men först stretchade jag en stund, kanske mest för att pusta ut efter de hårda backarna. det blev 4 x 60-80 meter med mångsteg. Och sedan 2 x 8 borzov eller utfallssteg.

Jag hade tänkt göra 4 repetioner av utfallssteg men efter två så kända jag hur högra låret började stelna till och det kändes som jag riskerade en sträckning om jag fortsatte så istället började jag jogga hemåt.

En intressant sak är att när jag kör backe eller styrka så är jag så mycket er fokuserad på vad jag gör att jag inte tänker på så mycket annat än hur jag genomför övningarna. Men när jag joggade hemåt så började jag tänka på min planerade come back som stå upp-komiker och det slog mig att mitt nyskrivna material skiljer sig från det jag gjorde för tio år sedan. Jag har skrivit mycket mer poltiskt inkorrekta sexskämt nu. Bland annat ett skämt om homoäktenskap och jag började fundera på om det bara riskerar att bli plumpt. Men den lugna nedjoggen i det fina vädret hjälpte mig att tänka lite och jag kom på att det kan bli kul om jag pratar om folk som säger saker som “Jag har ingenting emot homosexuella MEN…” och  hur detta är det säkraste tecknet på att någon är homofob.

Soundtrack of the run: Jonathan Richman & The Modern Lovers

Someone I Care About
I’m Straight
Dignified And Old
Government Centre
Back In The USA
Rockin’ Shopping Center
New England
Lonely Financial Zone
I’m A Little Airplane
Ice Cream Man
Chapel Of Love
Affection
Lydia

(Och sedan de fyra första låtarna igen).

4 responses to “Backträning, styrka, teknik och politiskt inkorrekta skämt

  1. Ser fram emot dina bögskämt. Homobober som tycker det är läbbigt när båda personerna som pussas har skägg och såna där goa grejer.

  2. Hm, jag undrar om det inte är allra roligast om du skämtar med folks skräck för att vara politiskt korrekta 😉

    • Aj då, nu känner jag mig väldigt träffad.
      även om det där är väldigt dubbelt, man vill ju varken framstå som politiskt korrekt eller politiskt inkorrekt

  3. Kanske är det det som är det roliga – att det blir fel hur det än blir 🙂

Leave a Reply

