Hjälpa en morfar och skriva skämt i 5.07 min/km

Idag blev det en lång och lugn tur bara för att få igång benen efter premiärmilen och få lite distans. Jag ville få lite inspiration för att komma igång och skriva lite skämt så jag hade laddat ner lite humor i min Ipod som jag lyssnade på de första 20 minuterna. Fast tyärr så tyckte jag inte det var så roligt men det hjälpte mig i alla fall att hålla ett lagom slött tempo.

Efter 15 minuters löpning så sneddade en löpare in från ett sidospår precis framför mig och i vanliga fall skulle mina reaktion varit att öka tempot för att komma förbi. Men jag tänkte att jag skulle ta det lite lugnt idag så han fick sticka iväg. När komediklippen var slut och musiken tog över så låg han väl en ca 50 meter framför  mig i spåret och så fort jag fick lite mexikanska tongångar i öronen så ökade jag omedvetet farten och bara ett par minuter var jag förbi honom.

Efter ca 7 km när jag sprang utmed kanten av sjön Trekanten så såg jag två män och en kvinna på en parkbänk med väskor och sånt. Jag  tänkte; vad trevligt att ta vårens första pic nic så här en tisdag eftermiddag. Men när jag kom fram till bänken så såg jag att de inte höll på och hällde upp hett kaffe till varandra utan de hade tagit med sig kanyler och annat till sin pic nic. Det här gav mig dock lite inspiration till stå uppmaterial som går ut på hur svårt det är att se skillnad på hemlösa narkomaner och andra eftersom folk tenderar att slänga bort sina kläder eller ge dem till välgörenhet inte för att de är slitna utan bara för att man vill ha något nytt. Men att inom kort i och med krisen så kommer man att kunna se vem som är knarkare igen eftersom Stadsmissionen inte kommer att få så gott soom nya kläder längre.

Efter lite mer än halva rundan så såg jag två damer med en hund som hade hittat något på backen. När jag sprang förbi dem såg jag att det var en rosa barnvante och de verkade bekymrade över att dett litet barn hade tappat bort den. Ungefär hundra meter framför gick en man med en barnvagn och när jag hade halverat det avståndet såg jag att det låg något rosa i barnvagnen men ungefär samtidigt så började mannen springa med barnvagnen så det tog ett bra tag innan jag kom ikapp. När jag väl var ikapp så såg jag att där låg mycket riktigt en ensam rosa tummvante så jag stannade mannen, som jag gissar var barnets morfar eller farfar, och frågade om de kanske hade tappat en vant. Samtidigt så slog det mig att jag skulle ju naturligtvis ha tagit med den. Så det hela slutade med att jag började be om ursäkt för att de fick väna och gå ett par hundra meter tillbaka.

Resten av rundan höll jag en jämn och bra fart och jag kände mig ganska pigg hela vägen fram till att det var ca 2 km kvar då jag började tänka på mat, vilket är ett säkert tecken på att energin börjar att tryta.

Soundtrack:

Bill Maher

The Onion

La Iguana – Chuchumbé

Just my Imagination – The Temptations

West Side    CocoRosie
Cruel Town  – Broder Daniel
Modestic    –  Heavenly
My Guy – Tracey Ullman
Sex Dwarf  –  Soft Cell
The Youngest Was The Most Loved –  Morrissey
Solar Day  – Los Super Elegantes
Walking On The Dune  –   MAKE-UP
We’re Having A Baby   –    MAKE-UP
Prefiero bailar   –    La Casa Azul
Common People – Pulp
December Slow  –  Aerospace
Tainted Love  – Soft Cell
Crazy In Love –    Eminem
The New Teller  –  Jonathan Richman & The Modern Lovers
Armagedon – Cocorosie
Behind The Bushes – Knife
Sin Canciones  –  La Casa Azul
Misery Is A Butterfly  – Blonde Redhead
Jason And The Argonauts   –    XTC
Rockin’ Rockin’ Leprechauns    –   Jonathan Richman & The Modern Lovers
hey_lover    – The Aislers set
Play At Your Own Risk  – Planet Patrol

Leave a Reply

