En fredagskväll i Stockholm – en långsam runda i snöfall

Igår hämtade jag nummerlappen till söndagens lopp och efter det följde jag med Staffan och hans dotter Ester till Runners Store där Staffan köpte sig ett par lättviktsskor. Efter butiksbesöket så var jag peppad att sticka ut och springa. Tyvärr så dröjde det några timmar innan jag kunde ge mig ut i spåret. Och under den tiden så hade det börjat snöa och det riktigt mycket marken var väl täckt med en ca 5 cm blöt nysnö.

Det är en blandning mellan himmel och helvete att springa i dessa förutsättningar. För det första så är det en speciell känsla att sticka ut i dåligt väder, gatorna och stigarna är i princip helt folktomma. Och känslan av att vara ensam förstärks av att det var fredag och att det människor som jag mötte var uppklädda för att gå och äta och dricka något gott  i en varm och mysig restaurang. Men det var en skön ensamhet som förstärktes ännu mer tack vare de mörka gatorna och att mina glasögon täcktes av snö.

En trevlig sak med att springa i ett väder som gör att man är i princip ensam i spåret är att man kan sjunga med när introt till Canonball med The Breeders sätter igång: “aaauuu  aaa aaauuu aaa aaaauuu aaa”. Andra singalong strofer under rundan var  “Don’t marry her, fuck me” och “You gotta set em up, oh oh yeah you gotta set em up, oh oh yeah, you gotta set em up, set em up”.  Det blev t o m lite lufttrummor till introt till låten med Beautiful South.

Efter några kilometer i snön så var huvudet rensat på tankar och jag kunde lyssna på musiken på ett mer fokuserat sätt än vad jag brukar och det slog mig hur underskattad Prince före Dirty Mind är. Hans arrangemang av I Feel for You är verkligen utsökt och jag upptäckte för första gången så hörde jag att han faktiskt har lagt två sångspår genom hela låten.

Jag vill passa på att rekommendera Black Devil Disco Club; deras svängiga 70-tals electro är perfekt för löpning och hjälper dig hitta en karftfull rytm.  Därmot passar nog Clash City Rockers och Career Oppurtunities bättre för intervallträning.

Soundtrack of the run:

Legal Tender    – The B52’s
Don’t Marry Her   –  The Beautiful South
We Never Fly Away Again   – Black Devil    Disco Club
Canonball  –  The Breeders
Career Opportunities   –   The Clash
Clash City Rockers   –    The Clash
Neat Neat Neat   –    Damned
It Ain’t What You Do It’s the Way that You Do It    –    Fun Boy Three & Bananarama
Daft Punk is Playing at My House    –    LCD Soundsystem
Dress You Up In My love    –  Madonna
I Feel for you   –  Prince
Wood Beez –  Scritti Politti

Leave a Reply

