Välkommen till I huvet på en långdistanslöpare

Det här är en blogg där du kommer att kunna följa min träning gällande alla aspekter; resultaten, vad jag lyssnar på och vad jag tänker på under mina timmar på vägarna.

Idéen till bloggen fick jag igår när jag var ute och sprang, vad annars? Det blev ca 10 km med uppvämning och nedjogg på ca 2 km. Först lyssnade jag på podradio och lärde mig bland annat att Darwin åt grönsaker och läste bibeln  när han pluggade i Cambridge. Han var till och med tvungen att betala extra för grönsakerna, öl och kött ingick i hyran men inte grönsaker.

Jag lyssnade också på några gamla tanter från Gammalsvenskby i Ukraina. De berättade på gammelsvenska om alla svårigheter de fick utstå under Stalinperioden eftersom de precis som många andra sågs som oönskade människor i Sovjetunionen. Många av deras släktingar dog under åren i fångläger och även efter frisläppandet så fortsatte umbärandena och många tynade under av svält. Under de här åren så tvingades man äta gräs i Gammelsvenskby bara för att dämpa hungerkänslorna något.

Att lyssna på deras hårda år gjorde det faktsikt lite enklare att pressa sig. Det är ju svårt att klaga på kyla och ömma ben när man lyssnar på vittnesmål från Stalins offer.

Sista kilometern ökade jag farten och sprang på ca 4.10. Soundtracket till denna spurt var en uptempolåt från det spanska bandet Casa Azul.

One response to “Välkommen till I huvet på en långdistanslöpare

  1. Undrar lite om man kunde byta ut ölen mot vin?

    Kött som ingår i hyran! Låter som en dröm…

Leave a Reply

